tisdag 25 november 2014

Save the rhino

Som när säkert har märkt handlar det mesta i mitt skapande om djur. Jag har stor respekt för djur. Vi människor lever på djurens mark, människan var inte här först.
Noshörningen är ett av de djur som har blivit utsatt på bekostnad av människan, den är i dagsläget utrotningshotad på grund av tjuvjakt. Det är noshörningens horn man vill åt för att kunna tillverka till exempel medicin. I vissa länder är horn mer värt än guld.

Mina ibland något surrealistiska teckningar har alltid en något mer allvarlig historia bakom sig eller några slagord. Det är inte alltid nödvändigt att berätta vad exakt det är jag vill säga för tolkningen kan bli mer spännande om åskådaren får skriva sin egen historia. Men idag väljer jag att berätta att jag dagens väggmålning är gjord med inspiration från ett projekt WWF genomför i Sydafrika för att bevara noshörningen. För att motverka att noshörningarna ska minska i antal på grund av tjuvjakt flyttar WWF noshörningar till nya tryggare områden. Tack vare projektet har nya populationer bildats.
Den som är intresserad kan läsa här.






1 kommentar: