lördag 15 november 2014

Ruben Wätte - konsten att skapa förändrade tillstånd

Öppen föreläsning på HDK med Ruben Wätte
Ruben föreläste om om flera av sina konstprojekt som oftast verkar ha politisk och filosofisk anknytning, själv kallar han det olika lager.  Projektet "visit Norrtuna" som också är en bok där Ruben presenterar området där han är uppväxt Norrtuna. Han jämför också området med motpolen Södertuna. Han beskriver varför han troligen gör det han gör idag och hur området, människor och händelser omkring har format honom. Kort beskriver han projektet som "Hur det inre landskapet formas av det yttre". Detta får mig att fundera mycket över min bakgrund och varför jag står där jag är och av vem, vad och hur jag har formats. Vad har påverkat mig i livet till att bli den jag är? Också förståelsen för hur människor formas. Jag är intresserad av identitets begreppet och Rubens projekt intresserar mig och kan bli viktigt inte minst för ett framtida examensarbete. Identitetsbegreppet också nära förknippat med mitt nuvarande street art projekt som handlar om att lämna spår i det offentliga rummet och göra staden till sin.


Ett annat projekt han hade genomfört kallade han Farligt land, också en bok Terra pericolosa- Farligt land. Som en påbyggnad av föregående projekt hanldat detta om "hur det yttre landskapet skapas av det inre". Projektet handlade om människors bilder av världen både inre och yttre, och vilka gränser människor har och sätter på grund av sina bilder. 

”Världen omkring oss är betydligt större än våra bilder av den. Detsamma måste rimligtvis gälla även för de världar som finns inom var och en av oss. I båda fall är landskapen ofantligt mycket större än kartorna, inte bara till ytan sett, de är också mer varierade, nyanserade och detaljerade. Om både den bild vi har av oss själva och de bilder vi har av vår omvärld är kraftigt förminskade förenklingar, då kanske det vore klokt att inte helt förlita oss på dessa när vi orienterar i vår verklighet?
Terra pericolosa är en kartografisk term som betyder farligt land. Den har tidigare använts för att markera ut kartans tomma fläckar – regioner som varit outforskade eller dåligt dokumenterade. Den här boken skildrar min egen expedition till en rad sådana platser i det mänskliga medvetandet.”
Ruben förklarade hur projektet började, när han såg en film på you tube "hölöbor avlyser irländska zigenare med hjälp av dygnspridare". Ett fruktansvärt klipp där några bönder bestämt sig att föra iväg människor och deras bostad genom att spruta gödsel på dem. De filmar också spektaklet och man får ta del av många avskydärda kommentarer. Ruben kallar det en modern lynchning, jag är beredd att hålla med. Det handlar om människors inre kartor och osynliga gränser som man inte ser på kartan men som ändå finns där. Jag förstår det som en form av social, mental inre karta som vi människor bär med oss och som återspeglas i våra beteenden när vi möter andra. Den inre kartan blir faktiskt avgörande för hur vår värld kommer att se ut. Inre gränser som yttrar sig och blir yttre gränser, de som inte syna på kartan utan uppstår när människor möts. Det uppstår alltid en hierarki.
Det var en väldigt givande och djupt analytisk föreläsning som lämnar mig med många tankar. Jag har svårt att skriva om det och svårt att återge allt från föreläsningen. Men jag vill nämna något jag kommer bära med mig som framtida lärare som påpekades ett flertal gånger under föreläsningen: vikten av den inre lusten och viljan som drivkraft. 
Tack Ruben Wätte!

Under sitt projekt space control där Ruben gjorde om en rådjursmatare på en jaktplats till en rymdraket och sköt iväg den. För att visa på vad människan kan åstadkomma, filmen är prisad ni kan sen den här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar