söndag 23 november 2014

Böckerna i mitt liv

"Sätta färg på staden - obeställd kreativitet i det offentliga rummet"
Kolbjörn Guwallius


I den bildrika boken skildras några mer kända gatu/graffitikonstnärers historier och berättelser. 
Om jag eller ni möter någon som motarbetar denna konstform borde de få denna boken i hemläxa. Den ger en god insikt för den som inte förstår den obestämda konsten i det offentliga rummet och innehåller fler slagkraftiga argument. För mig är denna boken viktig eftersom den sätter ord på många av mina tankar och den gör mig väldigt emotionellt engagerad.

Definition gatukonst:
Kallas de uttryck som blivit populära i Sverige sedan mitten av 90-talet. Konstnärer som Shepard Fairey och Banksy är förgrundsfigurer. Det behövs ingen förkunskap för att kunna läsa den. Precis som klotter är gatukonst inkluderande. Däremot har gatukonst, tillskillnad från klotter, ofta esteiska krav. Det ska finnas en tanke bakom utförandet. Gatukonst är oftast planerad, och inte improviserad som klotter är. Verken är klara när det sätta upp: det är bara anbringandet som göra på gatan.

Jag tycker detta är en definition jag är beredd att ställa mig bakom. Det är precis den här definitionen som får mig tt fundera över vad samhället låter vara kvar? Mycket får faktiskt bli kvar vilket kanske handlar om estetiken - vad som är fint och fult, och vem bestämmer det? antagligen normen.



"Graffiti woman street art from five continents"
Nicholas Ganz

Denna boken är en fantastisk inspirationskälla. 
Man kan inspireras av bilderna men främst beskådar jag teknikerna. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar