fredag 31 oktober 2014

Workshop Fryshuset 30.10

Jag är den enda som dyker upp för att delta i graffiti-workshopen, men vad gör det jag har hundra frågor och nu har jag min chans. Efterhand droppar det in några fler mest personal och några barn.




Per Edberg som håller i workshopen har ägnat sig åt graffiti sedan 1984 och tillhör ett crew vid namn "Backstage crew" http://backstagecrew-graffiti.com. Om jag tolkar honom rätt är hans definition av graffiti att det är antingen text/bokstäver eller characters. Han menar att allt som innefattar  sprayburk/sprayfärg nödvändigtvis inte är graffiti utan kan också vara street art till exempel stenciler. 
Per arbetar bara med text och bokstäver. Hans erfarenhet av graffiti är att det kan vara bokstäver som man bara tycker är snygga eller en hälsning eller hyllning till någon. På samma sätt som runspråket användes. Det är antagligen också i runspråket graffiti har sina rötter. Men den som verkligen satte graffiti på världskartan var Banksy. Som jag tidigare misstänkte förklarar Per att tagning handlar om identitet man vill lämna ett avtryck. Känslan jag får är att graffiti är som ett hemligt språk, det talas i det offentliga rummet men vi är många som bara passerar och några som förstår och kommunicerar med varandra. 

På workshopen fick vi skriva upp 6 st bokstäver som vi helt enkelt tycker om av olika anledningar.
L Ö A S Z K 
Utav dessa bokstäver väljer vi sedan ut 3 eller 5 bokstäver eftersom de flesta taggar innehåller det antalget bokstäver. Ojämnt antal för att det ska vara enkelt att finna ett centrum när den tagen ska upp på en vägg eller dylikt. Min tag blir: Z Ö K.



Det finns två huvudkategorier av bokstäver runda/mjuka "bubbel-bokstäver" som brukar kallas throw up-stil eller vassa spetsiga bokstäver. Dessa kategorier av bokstäver kan utvecklas givetvis till personliga stilar det är bara fantasin som sätter stopp. De runda/mjuka går snabbare än de spetsiga eftersom man måste stoppa att spraya i varje vinkel och det kan vara svårt att ta vid en linje. Därför används oftast den runda/mjuka stilen när en målning är olaglig eftersom och det ska gå fort. Typsnittet kan också avgöras beroendes på vart verket ska placeras när man väljer typsnitt. Per tar Metallicas logotyp som exempel där typsnittet är vasst och spetsigt och ger en viss typ av associationer medan det runda/mjuka mer används om något ska vara snällt och gulligt. Men han poängterar att inget är rätt eller fel det handlar bara om smak och tycke. 

Idag mötte jag också Abraham som är breakdansare och projektledare på studieförbundet Bilda. Han förklarar hur, när och varför hiphop-kulturen uppkom. Från början hade kulturen en värdegrund "peace, love, unity, having fun" myntad av Africa Baambata. Denna värdegrunden verkar dock ha förändrats och det finns många förgreningar som skiljer sig men är också nära besläktade med varandra och olika åsikter om detta. Hur som helst hänger Breakdance, rap och graffiti nära samman och samverkar ofta. Jag fick också några filmtips som sägs ska lära mig allt om kulturen Style wars, Beat street, Wild style. 
Det blev inte så mycket praktiskt arbete som jag hade väntat mig idag men desto fler frågor besvarade och diskussioner. Här förklarar Abraham hiphop på två minuter med sin ringteori:


Tack för idag Abraham & Per



3 kommentarer:

  1. Vilken rolig grej, att få lära sig grafitti. Det hade varit nått på denna kurs. Tycker det är så coolt.

    SvaraRadera
  2. Riktigt kul att du har kunnat gå och få så mycket kunskap (Och att vi som läser också får oss lite) som kan hjälpa i arbetet. Blir roligt att höra mer på handledningen! :)

    SvaraRadera
  3. Åh vad roligt att du gick dit Erika men synd på ett sätt att det inte var några fler där. Hade det vart det kanske de hade kunnat lära dig ngt också. Men häftigt med grafittin och strået art! Tänkte på dig här om dagen då jag gick förbi ett gammalt hus där några hade sprayat lite. Kanske vill du gå dit någon dag och fylla på med lite färg?! ☺️

    SvaraRadera