onsdag 1 oktober 2014

Galleribesök 30.9

Att finna ett galleri som jag inte vill besöka var en utmaning i sig, eftersom det alltid finns något som gör en nyfiken. Men något som inte intresserar mig är keramik och smycken, därför föll valet idag på Sintra galleri och butik i Haga http://www.sintra.se. Ann- Louise Gustavsson hade tagit plats i lokalen med sina överdimensionerade godishalsband i olika keramiska material. Med de pastelliga färgerna hade hon också skapat små keramik-fåglar.  


Barndom. Kalas. Överdimension. Sweets.



Vi traskade vidare till nästa galleri för nästa uppdrag nummer två, återge ljud. Ett litet galleri och café på andra långgatan http://www.twolittlebirds.se. Här hade Yasir Aydin och Sofia Björkman skapat en utställning om ett hälsoproblem; socker.


Min ljudtolkning.
Tecknad med kaffe.


Efter galleribesöken har jag funderat över vad de olika gallerierna tar in beroendes på vart de ligger. Galleriet vi var på i Haga, Sintra, upplevde jag mer kommersiell medan two little birds på andra lång gatan kändes mer independent, litet och undangömt, jag hade aldrig upptäckt det om det inte var för google. Jag tolkar de som att de båda utställarna resonerade antagligen kring samma problem rörande socker och dess påverkan på samhället och hälsan. 


_________________________________________________________________________________

Carolina Falkholt. Snippan.


Symbolisk.
Verket innehåller det kvinnliga könet. Väggmålningen skapades på en skola i Nyköping. Verket blev mycket omdebatterat och kom att täckas för. Återigen väcker det kvinnliga könet upprörda känslor i den offentliga miljön. Är det symboliken som gör det? Symbolik är hur som helst ett bevis på hur kraftfullt bildspråket kan vara. Det finns en möjlighet att väcka känslor och skapa debatt och diskussioner. Ännu en gång kan vi fråga oss om det hade blivit samma rabalder om det var det manliga könet som tapetserade väggen? 

________________________________________________________________________________


Kliché är ett begrepp eller ord som jag har svårt att förstå särskilt i relation till bild. Men jag väljer att tolka det som ett verk som är reproducerat många gånger, utslitet,  kanske motsatsen till nytänkande? Det behöver nödvändigtvis inte vara något negativt men det förfaller sig ofta som ett skällsord.
Jag diskuterar begreppet med min sambo och vi kommer fram till att ett gott exempel på en kliché är filmerna fredagen den trettonde, varenda film är ett upprepande av samma upplägg och man vet vad som ska hända. Har man sett en har man sett alla. 

                                     


Om jag ska ta en bild som exempel får  Renato Casaro stå för det. Den sista måltiden är visserligen i förnyad tappning. Tidigare hävdar jag att kliché är motsatsen till nytänkande och detta kanske är just en modern version av ett gammalt verk? Hur som helst tycker jag det är modigt att våga reproducera en gammal klassiker men det blir också en kliché när det har gjorts många gånger med samma verk. 


_______________________________________________________________________________

Innovativ konst fick mig att tänka på en dokumentären Waste land om en brasiliansk konstnär Vik Muniz som använder allt möjligt material från världens största soptipp för att skapa. Konstnären skapar tillsammans med en gäng lokala som livnär sig på att sortera sopor, collage av soporna som sedan fotograferas ovanifrån. Denna konstnären inrymmer för mig mycket innovation inte bara för att han skapar med ovanliga material. Utan för att han vänder sig till en grupp människor som använder detta materialet varje dag och gör något meningsfullt av det, för dem. När konst bidrar till att förändring eller påverkan, om det så är en människas liv eller bara lyfter upp diskussion, då är det innovativt.


Vik Muniz. Irma the bearer.

För den som är intresserad en trailer.

                                   


________________________________________________________________________________



"NOTHING IS COMPLETELY ORIGINAL"

Austin Kleon menar i klippet att allt kreativt arbete är influerat av vad som har gjorts tidigare. Han liknar vid gentiken, på samma sätt som vi har en familj och en släkt som vi brås på genetiskt har vi en kreativ familj - Genelogy of ideas. Austin Kleon presenterar sig själv som en kreativ kleptoman. 
Orden kopiera och stjäla känns båda negativa och förbjudna. Inom kreativa arbeten tror jag detta är känsligt och har en hårfn gräns. Jag tror också att det är svårt att acceptera att - nothing is completely original. Kanske för att det finns en emotionell relation till det man skapar och det skulle därför vara ett nederlag att bli kritiserad som en copycat. Samtidigt som kreativa jobb är kommunikativa och gör oss så beroende av varandra, vill vi vara unika med de med vi skapar. Egentligen sker detta nog både medvetet och omedvetet vilket fall som helst kan vi vara överens om att stjäla är okej, men gör det med stil. Addera, ta bort och skapa nytt av det gamla det är så vi utvecklas, beroende av varandra. Det hade varit intressant och göra ett kreativt släktträd med de som jag själv inspireras av och konkretisera mitt eget skapande.

1 kommentar:

  1. Jag gillar dina kaffeteckningar, inspirerande. Du har även funnit bra exempel på kliche och alla punkter är väl genomarbetade. Kanon!!

    SvaraRadera