fredag 3 oktober 2014

2.10 seminarium Fantasi och kreativitet

Upprepa vad du gjorde 30 sekunder tidigare. kom tillbaka. upprepa det du just gjorde 30 sekunder tidigare. kom tillbaka. Upprepa 30 sekunder tidigare igen med ett attribut någonstans på kroppen. Olika känslor och erfarenheter uppstår. 


Är detta vad vi utsätter våra elever för varje dag? Hur kan vi göra för att stimulera lärande. 
Variation.
I bildundervisningen kan vi utmana barnen i deras vardag. Använda barnens vardag.
Den lek de redan behärskar, utveckla. Eller göra lek av vardagen. Leka med vardagshändelser i olika diskurser. Bryta mönster för att skapa nya erfarenheter som är grunden till kreativ aktivitet, enligt Vygotskij. 

Enligt Vygotskij är lek en kreativ bearbetning. Genom leken skapar barn mening och att konstruerar sin värld av tidigare erfarenheter och framtiden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar