onsdag 15 oktober 2014

Begrepp bildanalys

Gender display - Begreppet förklarar hur förväntade könsroller kommuniceras med bilder. Kön kan förklaras som socialt och kulturellt konstruerat snarare än något biologiskt. Genom de normer som lever i samhället förväntas individer interagera för att framhäva sin könstillhörighet. Dessa förväntningar synliggörs ofta i bilder vi möter dagligen. Där har bildkulturen en stark position som kan bidra till att synliggöra och upprätthålla eller motverka normer om hur kvinnor, män och barn förväntas interagera eller vara.
Gender display får mig att tänka hur dessa könsstereotypa roller implementeras redan från tidig ålder i till exempel leksakstidningar med blått för killar och rosa för tjejer. I reklam överlag är genrer display väldigt tydligt ofta.
Bilden nedan har jag valt för att jag anser att den återspeglar vad som vanligt förväntas av en kvinna.




Dikotomier - Vid två tillfällen i kompendiet om bildanalys tas begreppet dikotomi upp. Med dikotomi menas att två begrepp ställs som varandras motsatser där oftast det ena är under eller överordnad det andra. Till exempel kvinna-man eller barn-vuxen, man kan inte vara båda och. Genom att utmärka skillnader upprättas dikotomier.  Enligt Ericsson & Göthlund upprättas sådana system för att skapa mening.


Den här reklamen för Gucci skulle likaväl kunna vara exempel på Gender display. Men den är också ett exempel på dikotomi i bild, man/kvinna passiv/aktiv. Kvinnan är underordnad mannen i bilden.



Moralisk panik - Reaktioner på nya kulturfenomen i samhället kan förklaras som moral panik. Om dessa fenomen tenderar att hota samhället eller värderingar i samhället kan moralpanik uppstå som en reaktion. Dessa fenomen är troligen ofta normbrytande eller nytänkande. Media har en central roll för att ge upphov till moral panik. Exempel på när moralpanik har uppstått är videovåldet, vår tids motsvarighet skulle kunna vara dataspels-våldet. Dokusåpor som big brother och paradise hotell skulle också kunna förklaras som objekt för moralpanik.
De senaste dagarna har barnrättsorganisationen PLAN genomfört en kampanj för att framkalla moralpanik i sociala medier för att vidare motverka barnbröllop. Moralpanik kan alltså uppstå med både negativa och positiva följder. Här är en bild från den kampanjen som provocerade fram moralpanik.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar