lördag 11 oktober 2014

Poster till en skräckfilm

Min uppgift var att skapa en poster till en ny skräckfilm i collageteknik i storlek A3.
Filmen handlar om en flicka som går i sömnen. På en sömnvandring vaknar hon upp någon helst annanstans än hemma. Fortsättningen har jag bestämt själv. 
Detta är en anats att återskapa en bild av det jag lärt mig av det jag läst i kompendiet om bildanalys, av mina klasskamraters bloggar (särskilt hejhejhanna.blogspot.com var till stor hjälp) och information av Annelie eftersom jag inte kunnat närvara i skolan under veckan. 

Jag har fokuserat på att placera alla objekten som ska representera skräck i en osynlig triangel. Jag har även sökt efter objekt med osynliga trianglar i sig. Eftersom att osynliga trianglar sägs tilltala ögat och tillför något i en bild. 
Enligt blickteorier är en blick rakt framifrån effektfullt för att etablera kontakt med mottagaren. Ugglan valde jag på grund av dess intensiva blick. Med blickteorierna i åtanke placerade jag den medvetet enligt tredjedels regeln. Detta för att adressera betraktaren med den skräckinjagande blicken från ugglan och på så vis förmedla något om filmens handling. Flickan är vald för att hennes blick ser bort och jag upplever den avvaktande och sorgsen. 
Främst har jag arbetat med svart och rött, eftersom de är vanliga inom skräckgenren. Antagligen för att man associerar till blod och mörker. Filmen utspelar sig dessutom på natten, natten - svart. Pappret i bakgrunden är rivet för att skapa en okontrollerad stämning och rädsla. Bakom ugglan är det svarta tonerna något ljusare för att skapa djup och låta ugglan hamna bakgrunden. Samtidigt som ljuset kring flicka hjälper till att placera henne i förgrunden, hon är huvudkaraktären och ska därför finnas i förgrunden. För, mellan och bakrund kunde jag fokuserat bättre på. 
Vidare är flickans mun bortklippt för att ge intrycket av att hon är i en utsatt situation. 
De röda stövlarna och den röda texten syns tydligt mot den svarta bakgrunden för att titeln ska komplettera bilderna. Varma färger som rött särskilt mot svart sägs dra ögon åt sig. Viktigt är också att se till relationen mellan objekten. Flickan blickar mot filmens titel på så sätt blir titeln centrerad. 


The night of doom.
Do you dare?



2 kommentarer: