tisdag 28 oktober 2014

Street art/gatukonst

Hittade ett avsnitt Anaconda som producerades 2007 om street art.


Efter avsnittet funderar på vad street art/gatukonst egentligen är?
Tidigare har jag tänkt snävt, främst på målningar utomhus illegala som legala. Men Anaconda tar upp andra exempel som konstnären Magda som pryder gatorna med sina stickningar eller gatuartisten Karen Valerrama som försörjer sig på att vara utklädd till en ängel på gatorna i Barcelona.
Anaconda tar upp frågan om street art är konst eller skadegörelse?
För mig är svaret givet. Det är ett sätt att uttrycka sig likaväl som andra konstformer.
Hur kan gatukonst vara illegalt men till exempel djurförsök är lagligt...

Jag undrar också vad händer med konsten när den är legal respektive illegal? 
Min känsla är att målningar på legala väggar handlar om den sköna och vackra estetiken. Det verkar prestigefyllt och inte till för vem som helst att utföra. Men att kanske dessa dolda regler inte finns när eller där graffiti är illegalt? Då kan det vara lite hur som helst. Är det samma konstnärer bakom det illegala som det legala?


Gatukonst termer (enligt Steve Grody)
Throw up/bomb - många olagliga snabba målningar/verk.
Tag - Har flera betydelser; det kan vara konstnärens namn (inte graffitikonst utan skrivartradition), eller crew-initialer.
Masterpiece - För att uppfylla kraven för en masterpiece ska verket ha konturer, en inre färg och skarpa kanter. 


Update
Jag gick ut på en promenad och plötsligt stör jag mig på alla mellanrum som finns överallt.
Varför så platt och trist? Varför ser allt likadant ut?









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar