tisdag 16 september 2014

Workshop Serieteckning med Henry Gylander

De senaste två dagarna har Henry Gylander http://www.henrigylander.com introducerat en helt fantastisk och för mig tidigare okänd värld; serieteckningen.

Vad? Teckna serier.

Hur? Tillskillnad från till exempel film menar Henry att det fina med serier är att man inte behöver en producent, skådespelare, scenograf och en massa pengar. "Man behöver bara sig själv, ett papper och en penna så kan man göra sin egen historia", det tycker jag var fint sagt. Som inspiration introducerade Henry flera olika serietecknare som är uppmärksammade av olika anledningar.
Två favoriter:


Liv Strömquist & Anne Emond

                    
Vi har fått chansen att teckna serier med flera olika tillvägagångssätt som alla kan vara användbara i olika sammanhang med både barn och vuxna. Som vanligt är uppgiftens ramar ett bra sätt att göra alla delaktiga och uppmuntra fantasin. Till en början fick vi teckna oss själva som superhjältar, uppgiften var en bra partystarter.


I flera senare uppgifter arbetade vi i grupp om tre personer. Ramarna var enkla vi skulle dela in ett A4 papper i sex rutor. Vidare skulle varje ruta innehålla en pratbubbla med ett särskilt ord. Ruta ett jag, ruta två du, ruta tre hen/han/hon/, ruta fyra vi, fem ni, sex de/dem/dom. Varje person i gruppen tecknade en ruta i fyra minuter skickade sedan vi vidare. 



I ett annat alternativ att skapa serier var ramarna mer avancerade. En person målar en mall för ett serie förlopp med sex rutor. På ett annat papper finns instruktioner vilka rutor som ska fyllas med vad. En annan person ska skapa en serie med hjälp av instruktionerna. Det kan se ut såhär:


Detta är exempel på några av det tillvägagångssätt vi har experimenterat med under de två senaste dagarna. 

Varför? I skolan kan man använda serieteckningen av flera olika anledningar med olika syften. Det första som kan nämnas är att det anges i läroplanen att elever årskurs 4-6 ska kunna teckna serier och illustrera till text. Det kan med fördel användas för att behandla till exempel värdegrunds frågor eller arbeta med konflikthantering. 
Teckna serier kan vara ett verktyg att berätta något man själv varit med om eller förmedla en åsikt kanske med anknytning till samhället eller politiken. 
Vi kan efter de senaste dagarna konstatera att serier är ett utmärkt sätt att kommunicera och berätta med bild,  alla kan vara med vi behöver inte tala samma språk. Serierna blir som ett universalt språk. 


1 kommentar:

  1. Det är lätt att ta sig igenom texten, gillar att du använder dig av dom didaktiska frågorna :)

    SvaraRadera