torsdag 25 september 2014

Foto och berättande

Vad? 
Foto och berättande.

Hur? 
Som introduktion av dagen föreläste Katta om bildkomposition. Vi blev bekanta med olika begrepp inom fotografi som till exempel tredjedels regeln som innehåller gyllene snittet vi diskuterade också ljusets betydelse för en bild (kamerans näring). Inför kommande lärde också känna  olika inställningar på kameran som ISO (ljuskänsligheten), fokus, bländare och slutar. Som inspiration fick vi se och diskutera vad det i kompositionen är som eventuellt gör en bild intressant.

Den första uppgiften var att välja ut en selfie från en känd bloggare och plagiera med sig själv.




Den andra uppgiften var att skapa en bildberättelse. Ta tio bilder och sedan välja ut tre.




Jag hälsade på mitt jobb.

Varför? 
Genom att imitera olika blogg-selfies som idag är populärt bland både barn och unga, fick man en känsla av hur det kan kännas. Det är viktigt att reflektera över hur det är att växa upp i samtiden och hur bilder används just nu och inte lämna populärkultur utan för skolan utan istället föra diskussion kring ämnet. Att använda bilder på detta sättet kan ligga till grund för att diskutera normbildning med elever. 

Den andra uppgiften med bildberättelser fick vi själva berätta med bilder medan övriga i klassen fick tolka bilderna och gissa vad vi ville berätta. Intressant och se vad en bild kan berätta och betyda för olika för olika personer. Genom uppgiften med bildberättelser använder vi bilden som kommunikationsmedel för att förmedla en händelse eller ett budskap. I interaktion med varandra, när vi tolkar och gissar vad kreatören vill förmedla, sätter vi ord på bilderna och vidgar språket när vi tar del av olika infallsvinklar.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar