tisdag 23 september 2014

23.9 stadsvandring


                   

Poseidon av Carl Milles VS Cajsa Von Ziepels skulptur Seconds in ecstacy. 
Det är nödvändigt att förstå skulpturerna i deras samtid. Att placera Seconds in ecstasy på Poseidons position hade antagligen väckt diskussion och debatt eftersom den med stor sannolikhet kan anses sexistisk. Att resa Seconds in ecstacy på Götaplatsen hade varit normbrytande och kunnat symbolisera vår tid nu och kampen om allas rätt att vara vem man vill. 



Den största skillnaden mellan bokshopen och museet handlar om exponeringen. Ljuset och färgerna är tilltalande och man blir sugen på att shoppa. Ljuset och exponeringen och självklart verken i museet inger en annan stämning. Tillskillnad från museet upplever jag bokshopen kommersiell. 



Schablonerna på Schillerska är lättillgänglig konst för alla som passerar. Men det kanske är just det, att man passerar bara utan att stanna och fundera. Bakom alla ansikten finns en personlighet med olika historia.  



Idag fick jag en plats Schillerska.


På Galleri 1 presenterades tre konstnärer: Richard G Carlsson, Per Kesselmar och John Sundkvist. 
Björn Paijkull en av föreståndarna på galleriet förklarar att konsten får olika betydelse i olika sammanhang och att konsten är beroende av sitt sammanhang. Konst är inget konstant som han säger. Varje tredje vecka byter galleriet konstnärer, vad kan det ha för betydelse? Jag upplever galleriet som ett rum för nutida konst och museum en plats som förvarar historisk konst.  

Bilden ovan är en origami giraff som jag vikt av ett blad ur katalogen vi fick av Birgitta Paijkull på galleriet. Med inspiration av Per Kesselmar valde jag att leka med ljuset på bilden.



Verket är rest till minne av Torgny Segerstedt. När ett verk är rest som minne av en person eller en händelse vill jag definiera det som ett minnesmonument men det utesluter inte att det är offentlig konst. 


Charlotte Gyllenhammar till minne av Raoul Wallenberg.
Platserna där minnesmonumenten är resta känns vilka stilla trots att de är placerade mitt i centrum. Många passerar hela tiden och monumenten uppmärksammas antagligen inte på samma sätt som annan offentlig konst. 


Vem bestämmer vad som är konst?






5 kommentarer:

  1. Haha! Vem visste att du hade gått på schillerska ;) love it. hur du gjort till dig själv!

    SvaraRadera
  2. fantastiska bilder ! Jag undrar som Hanna, hur gjorde du till dig själv ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack leyla! det har jag gjort i data programmet photoshop, jag kan visa dig!

      Radera
  3. Wow vilka fina collage du gjort och vilket arbete du har lagt ner på alla dina inlägg. Kul att läsa din blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tusen tack! vad kul att du gillar det, jag tycker det är kul o greja =)

      Radera