onsdag 10 september 2014

Animation

Efter ett tips från Peter tyckte vi att det var en kul idé att testa collage och stop motion i kombination. Inför tisdagens arbete hade vi letat reda på olika tidningar till vårt kommande stop motion projekt. Vi hade ännu inte bestämt vilket budskap animationen skulle ha när vi började klippa utan det växte fram av de bilder vi klippte ut och senare sållade vi bland dessa och kom inte att använda alla. Vi hade många ideér och det lär bli fler animationer men denna gången bestämde oss för budskapet ”Earth belongs to the animals”.  



klippa leta, leta klippa




Vi har arbetat med digitalkamera, mest för att få god bildkvalité, men det går lika bra att använda luren. För redigering använde vi imovie eftersom det finns både som dataprogram och app. Utöver det har vi undersökt stop motion recorder appen utan att producera något med den. Med mina tidigare  erfarenheter från imovie och kände mig ganska säker men jag insåg snabbt att jag glömt mycket. Under veckan fick jag chans att fräscha upp mitt minne i programmet men också erövra nya kunskaper med ljudeffekter och looping. Jag inser vilket lyft ljud kan göra. Tekniken har inte varit problemfri, kanske mest för att vi varit ivriga och datorn långsam. Det hände också att vi förlorade vissa bilder på vägen när vi till exempel stängde ner imovie, det gäller att importera bilderna rätt väg inte kopiera in bilderna.
Jag kan se att vi kunde valt att placera griffeltavlan annorlunda för att slippa ljusskiftningar i animationen samtidigt som jag är lite förtjust i just det. Att arbeta med collage och stop motion tillsammans på detta sättet var ett nytt uttryckssätt för mig som krävde tålamod, precision och tid men det var också fantastiskt kul och jag är redo att göra fler ”stop motion collage”. 
Låt mig presentera ”Earth belongs to the animals”:




Främst fokuserar vi på utrotningshotade och i projektet lärde vi oss mer om dessa. Det finns flera anledningar till att djur är utrotningshotade men en orsak är att djurens naturliga miljöer håller på att försvinna, träden som faller är en ansats att gestalta detta. Som en blinkande varningslampa  antyder sekvensen med pandorna deras akuta hot (egentligen borde de flesta av dessa djur varningsblinka).

Jag är nöjd med resultatet och utan min kompanjon hade detta inte blivit vad det blev. 




2 kommentarer:

  1. Väldigt härligt att se hur ni kombinerar era kunskaper!

    SvaraRadera
  2. Tack för filmen!
    Du har ägnat mycket plats för reflektion vilket är väldigt bra för dig och andra som tittar på din blogg. Du har prövat på flera sätt att använda dig av teknik och material. Det är goda kunskaper att ha med sig när man sen gör det med eleverna. Det krävs mycket mer förberedelser då det oftast finns en annan otålighet hos eleverna där tekniken inte får lägga för många kullerbyttor ivägen för deras kreativitet...

    Peter, BVK

    SvaraRadera