onsdag 3 december 2014

1.12 Yrkesspråk & bedömning

Under seminariet har vi diskuterat begreppen Teacherism och Educationism.
Teacherism- Utgår från normen. Upprättar en verksamhet som vanemässig och går på rutin och trygghet. Det är kunskapen som är utgångspunkten.

Educationsim - Ett sådant förhållningssätt arbetar mer reflekterande. Kunskapen är viktig men utgår från eleven. Ett mer inkluderande arbetssätt.

Det säger sig självt att det vi strävar efter är Educationism. Men det är antagligen lätt att fall in i teacherism. För att inte göra det tror jag att det är viktigt att ofta ställa frågor som vad man har för syn på lärande och vilken barnsyn man har för att åstadkomma ett utvecklande förhållningssätt.

Vi har också diskuterat vad som är okej att säga till eleverna under bildlektionen och inte. Vi kommer antagligen alla minnas att vi inte ska säga "Vad fint" eftersom kommentaren inte är syftar till mål utan snarare handlar personlig smak och tycke. Istället ska vi ställa frågor. Viktigt är då att reflektera över frågorna i förhållande till kontexten. Att ställa frågor kommer generera ett gemensamt lärande samt få barnen att sätta ord på bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar